ARTYKUŁ

Świetlica szkolna – jak organizować aktywnie wolny czas uczniów?

Wf i edukacja zdrowotna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Małgorzata Golczyk-Wala

Najczęściej świetlica to odrabianie lekcji, zajęcia plastyczne, teatralne lub słuchanie czytanych tekstów, więc często jest to dla dzieci ciąg dalszy lekcji i siedzenia w ławkach. Po prostu siedzenie w miejscu bez ruchu przez kolejne godziny. Niestety, nie sprzyja to ich zdrowiu. Pęd dzisiejszych czasów sprawia, że nie tylko dorośli, ale i dzieci mają dziś wszystko ściśle zaplanowane przez cały dzień, tydzień czy miesiąc. Nie ma już – jak to bywało kiedyś – swobodnej zabawy na podwórku wokół domu, a jeśli się zdarza, to jednak bardzo mało, bo przecież po powrocie do domu często jest już na to zwyczajnie za późno. Dlatego często jedyną szansą na zabawę w ruchu jest czas spędzany w świetlicy. 

Czytaj dalej

 

I tak kolejno, krok po kroku, zajęcia mogą wyglądać tak:

  • burza mózgów – wymyślanie gier, zabaw, konkurencji;
  • tworzenie mapy myśli – zapisywanie pomysłów na tablicy/dużym arkuszu papieru;
  • omawianie pomysłów dzieci;
  • podział na grupy i przydzielenie zadań do wykonania;
  • stworzenie instrukcji gry
  • wykonanie projektu planszy

W ten sposób będziemy mieli tyle gier, ile mamy grup. Dzięki instrukcjom będą one miały opisane symbole i zasady zabawy. Warto wspomnieć dzieciom, że byłoby wręcz świetnie, gdyby nasze gry promowały ruch i sport. Można podpowiadać i podrzucać pomysły, jednak powinniśmy dać dzieciom możliwość wypróbowania własnych sił i stworzenia czegoś samodzielnie.

Oczywiście po wykonaniu projektu dzieci powinny same wykonać planszę do gry na powierzchni podłogi czy chodnika obok szkoły.

Dla przykładu omówię jedną grę-zabawę.

Gra chodnikowa – tor przeszkód

Planszę tworzą małe kwadraciki ułożone w duży prostokąt (3-4 metry). Na każdym kwadraciku ...