ARTYKUŁ

Ortograficzny wyścig z przeszkodami

Edukacja polonistyczna
Klasa II
Klasa III
Marta Pauszek

Nauczyciele wiedzą, że ortografia nie jest ulubioną dziedziną edukacyjną wśród dzieci. Wątpię, by ktoś nie usłyszał pytania: „Po co jest ó i u, skoro słychać to samo?”. Należy spróbować wprowadzić regułki i zasady w sposób łatwy do zapamiętania. Mogą to być obrazki, wierszyki, gry i zabawy lub współpraca z innymi. Najlepiej jest po prostu wcielić się w rolę detektywa, czarodzieja, czy też trenera i dane zasady po prostu przemycić. Pomóżmy, wskażmy, zachęćmy! Taki właśnie jest Wyścig z przeszkodami.

Czytaj dalej

Do pobrania

Na pewno każdy z nas miał jakieś słabości w szkole. Coś nie chciało wejść do głowy, a coś po prostu było zbyt trudne, żeby to zrozumieć. W tej chwili, wśród uczniów klas początkowych zauważa się małe zainteresowanie ortografią. Może warto sprawić, żeby było inaczej?

Ortografia może stać się mniej straszna, jeśli przekażemy zasady w przyjemny sposób. Na początku można spróbować przedstawić kilka krótkich wierszyków:

 

1) Ó to wielkie jest wyzwanie, lecz zjadło je o na śniadanie! Np. dwóch – dwoje.

2) Często pisz u na początku, mało tutaj jest wyjątków! Np. uwaga, usiądź, usta.

3) Ż się nie poddaje, choć przegrało z wyzwanie! Np. Nóżka – noga.

4) Rz po niektórych spółgłoskach stawiaj! Znajdziesz je w krześle oraz w brzuchu. Szukaj dalej! Nie przestawaj!

5) H pojawia się w hałasie, w huku, w helikopterze i w herbacie!

6) Ch na końcu występuje! Sprawdź w wyrazie: duch, ruch i brzuch.

 

Poprzez uśm...