ARTYKUŁ

Plastyczno-literackie pomysły na zajęcia o patriotyzmie

Edukacja społeczna
Małgorzata Swędrowska

Listopadowe święto odzyskania niepodległości staje się co roku pretekstem do szukania propozycji edukacyjnych w ramach wychowania patriotycznego i obywatelskiego. Pojęcie „umiłowania ojczyzny” będzie dla dziecka zrozumiałe, jeśli odniesiemy je do jego najbliższych doświadczeń i pokażemy, jak w codziennym życiu może zachwycać się Polską poprzez szanowanie flagi, słuchanie opowieści z dawnych lat, ale i dbanie o porządek wokół siebie i o porozumienie z rówieśnikami oraz dorosłymi.

Czytaj dalej

Do pobrania

Pomysły na wspólne czytanie wierszy Michała Rusinka „Jaki znak Twój. Wierszyki na dalsze 100 lat niepodległości”, wyd. Znak Emotikon.

Pomysł 1: „Kto ty jesteś?”

W wierszu autor odpowiada na postawione w tytule pytanie: „Jestem, jak widzicie, malcem…” oraz zmierza do tego, że każdy Polak jest Europejczykiem.

Przed czytaniem można spytać dzieci, czy wiedzą, co znaczy łacińskie określenie „homo sapiens”, a jeśli nie, to wytłumaczyć: człowiek rozumny. Warto spytać dzieci, co to znaczy rozumny i spuentować, że każdy z nas ma rozum, do uczenia się, myślenia, poznawania. A dzieci używają swego rozumu czasami nieświadomie, gdy coś mądrego powiedzą, czegoś nowego się nauczą, albo bardzo świadomie, np. na zajęciach w szkole, gdy w skupieniu odkrywają to, co przygotowała dla nich ich pani.

Zabawa „imię i gest”

Po wysłuchaniu wiersza można spytać dzieci, co zapamiętały, o czym był ten wiersz, kto był jego bohaterem, jak siebie nazywał. Następnie dzieci tworzą koło i w postawie stojącej bawią się, tak jak bohater w wierszu &ndash...