ARTYKUŁ

Drzewo Zasad

Edukacja społeczna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Joanna Krzemińska

Rozpoczynając każdy kolejny rok szkolny, warto pamiętać o ustaleniu obowiązujących w grupie zasad. Im młodsze dzieci, tym krótsze i bardziej konkretne komunikaty powinny się w takim zapisie znaleźć. Najważniejsze jest jednak to, by w tworzeniu Drzewa Zasad uczestniczyli wszyscy członkowie zespołu klasowego. Warto wcześniej porozmawiać z uczniami na temat tego, co jest dla nich najważniejsze.

Czytaj dalej

Krok pierwszy

 

Z młodymi ludźmi przede wszystkim warto rozmawiać. Konieczne jest określenie twoich oczekiwań, ale równie istotne są odwołania do ogólnie obowiązujących norm. Większość uczniów, nawet tych, którzy właśnie rozpoczynają swoją szkolną przygodę z nauką, wie, jakie są ogólnie przyjęte wytyczne dotyczące zachowania. Jednak aby łatwiej im było przestrzegać wypracowanego kontraktu, warto skoncentrować się np. na pięciu obszarach, np. porządek, zachowanie na lekcji, zachowanie na przerwie, spacery, kultura osobista.

 

Krok drugi

 

Na kartce papieru umieść kształt przypominający pień wraz z konarami. Jeśli zdecydujesz się na sformułowanie pięciu zasad, możesz odrysować własną dłoń z fragmentem przedramienia (dzięki temu ładnie podkreślona zostanie rola nauczyciela w zespole). Każdy z konarów (palców) to jeden obszar. Przy każdej grubej gałęzi umieśćcie na kolorowych, dorysowanych liściach propozycje dzieci. Najlepiej zmieścić się w 4–5 hasłach.