ARTYKUŁ

Kuchnia kluczem do świata matematyki. Pieczemy rogaliki

Edukacja matematyczna
Klasa III
Marzena Swieczak

„Kuchenna” matematyka często pozostaje niezauważona, ale w rzeczywistości istnieje spora dawka umiejętności matematycznych związanych z gotowaniem i pieczeniem, które są naturalnym sposobem wprowadzania dzieci w świąt nauk ścisłych. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak często można liczyć, mierzyć, szacować i porównywać w trakcie gotowania? Okazuje się, ze zawsze, bo przepisy kulinarne są niezastąpionym źródłem matematycznych wyzwań.

Czytaj dalej

Do pobrania

Prawie za każdym razem, kiedy zaczynamy gotować lub piec, trzeba coś zmierzyć lub zważyć. To uczy dziecko porównań i szacunków. Stanowi poligon doświadczalny do badan np. ile małych kubków zmieści się w dużym lub ile małych łyżeczek jest równe dużej łyżce. Starsze dzieci wprowadza w świat ułamków, pokazując relacje części do całości. Nie każdy musi być super kucharzem, ale jeść musi każdy. Z tego punktu widzenia najcenniejsza umiejętnością jest bliższe poznanie zależności zwanej w matematyce proporcja. Jej zachowanie wpływa na jakość i ilość otrzymywanych potraw. Doskonale można pokazać ja za pomocą rogalików drożdżowych z marmolada.

Składniki:

  •  maka pszenna – 4 szklanki
  •  cukier – 3 łyzki
  •  drozdze – 4 dag
  •  margaryna – 1 kostka
  •  smietana 18% – 1 szklanka
  •  zółtka – 3 sztuki
  •  marmolada twarda – 1 opakowanie.

Mozna równiez uzyc bardziej swiatecznych wersji, np. gestych powideł sliwkowych doprawionych cynamonem.

Sposób wyko...