ARTYKUŁ

Zimno i lód – eksperymenty

Edukacja przyrodnicza
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Justyna Karpinska

Gdy za oknem chłód... to idealny moment na to, by pokazać dzieciom najciekawsze zagadnienia związane z zimnem i lodem. Oczywiście latem tez bywa nam zimno, miewamy gęsia skórkę, kiedy zajadamy się lodami lub podczas chłodniejszych, deszczowy dni i nocy, ale to właśnie zimowa pora temat zimna najłatwiej jest zobrazować. I oswoić.

Czytaj dalej

Do pobrania

A my na to... gesia skórka!

Kiedy czujemy, ze temperatura dookoła nas spada, gesia skórka, próbujac uratowac sytuacje, stara sie nas ogrzac. Włoski pokrywajace nasza skóre strosza sie, dzieki czemu daja szanse na to, by zatrzymac resztki ciepłego powietrza w przestrzeniach pomiedzy włoskami i odciac nas od uporczywego zimna. Zdecydowanie lepiej mechanizm ten działa u zwierzat, poniewaz ich gesta siersc lub futro znacznie skuteczniej chroni je przed chłodem.

Jak wyjasnic to dziecku?

W całym organizmie znajduje sie mnóstwo nerwów, czyli takich kabelków, które przekazuja informacje np. o tym, jaki smak ma sok, który pijemy, jakiego koloru jest swiatło na przejsciu dla pieszych i czy pies jest miekki, czy szorstki w dotyku. Takie własnie „kabelki” sa w skórze i to dzieki nim wiemy, czy jest nam ciepło, czy zimno. Sposobem na lepsze zobrazowanie zachodzacych procesów jest wspólne eksperymentowanie.

Ciepło czy zimno? Eksperyment!

Przyda sie:

  • 3 szklanki lub miseczki
  • papierowy recznik (opcjo...