ARTYKUŁ

Funda, funda, funda tota risibunda! Pomysły na świąteczne zabawy

Edukacja polonistyczna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
6-latki
Lucyna Jakubczyk

Jednym z ważnych elementów wiążących grupy społeczne są, obok języka, zwyczaje i obyczaje świąteczne, u podstaw których leży tradycja. Duża wartość wychowawcza i kulturowa daje podtrzymywanie świątecznych zwyczajów. Boże Narodzenie to najpiękniejsze, magiczne Święto, które budzi szczególnie w dzieciach wielkie emocje i mobilizuje do pasjonujących przygotowań. Jest to czas, gdy również w przedszkolach i szkołach prowadzi się zajęcia nawiązujące do tych świąt. Często przygotowuje się z tej okazji różnorodne ozdoby choinkowe oraz inscenizacje, których tematem są na ogół jasełka.

Czytaj dalej

ŻYWA CHOINKA

Do zabawy wykorzystujemy wiersz pt.: Choinka autorstwa Ludwika Jerzego Kerna, którego dzieci ucza sie na pamiec. To doskonała okazja, aby pokazac uczniom, ze praca z tekstem moze byc róznorodna i przybierac nawet forme zywej rzezby.

Wczesniej przygotowujemy z dziecmi z róznych materiałów atrybuty wymienione w wierszu: gwiazde, aniołki, ptaszki, gniazdko, łancuchy, bombki, cukierki, jabłka, swieczki, serca, pajacyka, ksiezyc, pudełka owiniete kolorowym papierem – jako prezenty. Wykorzystujemy kubik lub niewielki stolik, który sprawi, ze nasza „choinka” bedzie mogła stac. Zabawa polega na tym, by dzieci ustawiły sie, tworzac ze swoich ciał choinke, trzymajac w reku przedmiot, który aktualnie wymieniaja.

Pierwsze dziecko wchodzi na podwyzszenie, mówi: Tu gwiazdka; dwoje nastepnych, trzymajac aniołki, ustawia sie po obu jego stronach, mówiac: Tutaj anioły; kolejne dzieci, trzymajac po dwa przedmioty, ustawiaja sie coraz nizej i coraz szerzej, tworzac kształt choinki, az do słów: Tu ksiezyc niby rogalik krety.

Kiedy choinka jest juz ...