ARTYKUŁ

Uważne rady nie od porady

Pomoc psychologiczna
Klasa I
Klasa II
4-5-latki
Klasa III
6-latki
Hanna Warchałowska

1.Rób jedną rzecz Kiedy

działamy, nasz umysł oddaje się całkowicie temu, co aktualnie robimy. Warto zatem nauczyć się, by w danej chwili robić tylko jedną rzecz, a co więcej – nie narzucać sobie zbyt wielu zadań, bo wtedy czujemy, że nie podołamy, nawet jeśli jeszcze nie zabraliśmy się do pracy. Bardzo prosty sposób to wstać rano i na kartce zapisać sobie 3 rzeczy, które mamy do zrobienia dziś. Nawet jeśli na ten dzień mamy aż 7 obowiązków czy więcej. I tak oto zajmujemy nasz umysł tylko tymi 3 konkretnymi czynnościami. Dopiero kiedy uda się nam je zrealizować, tworzymy kolejną kartkę z zadaniami i pracujemy dzielnie dalej.

Co to daje naszym uczniom – kiedy mają do zrobienia tylko 1 rzecz, ich umysł się na niej koncentruje. Kiedy wykonają zaplanowane na dzień 3 zadania, mają satysfakcję z dobrze wykonanego zadania. Nie czują się przytłoczeni i działają z większą ochotą.

 

2.Działaj powoli i ze skupieniem

Ciągle zagonieni, przygnieceni natłokiem obowiązków, więc skupienie to o tyle trudne zadanie, że niby coś robimy, a już wybiegamy w przyszłość. Nie służy to nam zupełnie, a po drodze dodatkowo gubimy gdzieś zapał do działania. Kiedy zaczynasz przyglądać się z uwagą i atencją swoim czynnościom, dużo łatwiej znaleźć właściwe rozwiązanie.

Co to daje naszym uczniom – w dzisiejszym „migawkowym” świecie działania w skupieniu to wielka sztuka, ale kiedy uczniowie poznają tę metodę, szybko zmieniają swoje nastawienie, bo nagle wszystko staje się prostsze.

 

3.Wyrabiaj w sobie zwyczaje

Jeśli każdy swój dzień zaczynasz od kawy czy herbaty, niechaj rytuałem stanie się przygotowanie parującego napoju. Wybieraj kubek nieprzypadkowo, może niech będzie odzwierciedleniem twojego nastroju tego poranka. Zalewaj wrzątkiem powoli, obserwując „tańczące” liście herbaty czy drobinki kawy. Delektuj się smakiem, jakby to było coś naprawdę wyjątkowego. Tak rozpoczęty dzień – od chwili porannej uważności – musi być wyjątkowy. Co to daje naszym uczniom – dobre zwyczaje sprawiają, że uczniowe są bardziej świadomi i działają uważniej na co dzień.

 

4.Wyznaczaj sobie czas na zadania

Zanim pochłonie cię praca, z góry ustal, że pracujesz przez godzinę czy dwie (to zależy tylko od ciebie) i ani minuty dłużej. Ważne jest, by ustalać sobie czas pracy i chwilę wytchnienia. Co to daje naszym uczniom – uczy ich samodyscypliny. Mają też poczucie, że to oni decydują o czasie pracy i chwili wytchnienia.

 

5.Daj sobie czas na nudę

Po prostu rób nic! I to bez wyrzutów sumienia. To naprawdę trudne zadanie i dla niektórych na początku wręcz niemożliwe. Siedzieć i patrzeć przed siebie, nie planować, co zdarzy się za chwilę ani nie rozpamiętywać tego, co już się stało. Po prostu być. Co to daje naszym uczniom – pokazuje, że czasami mają prawo robić nic, a to wielce ważna zasada.

 

6.Uśmiechaj się

Wstań rano i w trakcie porannej toalety uśmiechnij się przyjaźnie do siebie w lustrze. Jeśli wydaje ci się to infantylne lub bezcelowe, dodam tylko, że brytyjscy naukowcy zbadali, że kiedy uśmiechasz się do siebie, a ów uśmiech w lustrze odwzajemnia (nie ma wtedy przecież innej możliwości) najbliższa ci osoba, ktoś kogo znasz najlepiej na świecie, to w twojej głowie wytwarza się taka ilość endorfin, jakbyś wygrał olbrzymią sumę pieniędzy na loterii. I jak tu nie zaczynać dnia od uśmiechu?

Co to daje naszym uczniom – zaczynają lubić siebie, a to naprawdę niełatwe zadanie. Zaczynają częściej uśmiechać się do innych, a to już prosta droga do lepszych relacji w klasie.

 

7.Spraw, by domowe obowiązki były czasem do namysłu

Myślicie, że teraz to już całkowicie przesadziłam. Niekoniecznie, wyciąganie naczyń ze zmywarki, wieszanie prania czy nawet prasowanie może być idealnym momentem, by być tylko tu i teraz. Warto poczuć wtedy zapach płynu, ciepło pary, która nas otacza. Niby zwykła czynność, a nabiera niezwykłego znaczenia. Co to daje naszym uczniom – pozwala im inaczej spojrzeć na obowiązki, które kojarzą im się z przymusem. Po jakimś czasie chętniej włączają się w życie domowe

 

8.Skupiaj się na tym, co niezbędne

Warto ustalić sobie priorytety, a wtedy skupienie nadejdzie samo, bo skoncentrujesz się na tym, co ważne. Dzięki temu nie tracisz czasu na zbędne rzeczy. Nie oceniasz innych, nie gdybasz, tylko działasz. Ale też działasz z rozmysłem, bo wiesz, że twój czas jest cenny. Co to daje naszym uczniom – pozwala im rozróżniać rzeczy ważne i ważniejsze. I nawet jeśli taka ocena może różnić się od naszej, sprawia, że uczniowie biorą odpowiedzialność za swoje działania, a to ostatnimi czasy też wielka umiejętność.

Czytaj dalej
...