ARTYKUŁ

Zimowe eksperymenty. Czy lód i woda zajmują tyle samo miejsca?

Edukacja przyrodnicza
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Joanna Winiecka-Nowak

Czytaj dalej

Gęstość i objętość są pojęciami dość trudnymi, mimo to warto dzieci zacząć wcześniej oswajać z zagadnieniem i sprawdzić, ile miejsca zajmuje woda w różnej temperaturze.

Eksperyment 1:
Klasyczną ilustracją jest umieszczenie w zamrażalniku napełnionej po brzegi wodą szklanej butelki. Tworzący się lód będzie stopniowo zwiększał swoją objętość i w końcu rozsadzi szklane ścianki. Stąd też przy wykonaniu i prezentacji w klasie należy zachować bardzo dużą ostrożność.

Eksperyment 2:
Można pokusić się też o sprawdzenie, o ile więcej miejsca potrzebuje woda po zamarznięciu. W tym celu nalejmy wspólnie wodę do połowy słoika i pisakiem zaznaczmy na ściance jej poziom. Później będziemy mogli sprawdzić różnicę między kreseczką a powierzchnią lodu. Jeszcze dokładniejszy pomiar uzyskamy, zamrażając wodę w miarce kuchennej lub w naczyniu do badania moczu z podziałką co 10 ml.

Eksperyment 3:
Do zagadnienia możemy też podejść w dokładnie odwrotny sposób – sprawdzić, o ile spadnie poziom po roztopieniu znajdującego się w miarce lodu. Używając do tego ...