ARTYKUŁ

Fascynujące biologiczno-przyrodnicze doświadczenia cz. II Sok z kapusty

Edukacja przyrodnicza
Klasa I
Klasa II
Klasa III
6-latki
Ewa Wojciechowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czytaj dalej

Potrzebne materiały: kilkanaście liści modrej kapusty, blender, przeźroczyste kubeczki, pipety, roztwór NaOH (silna zasada, np. rozpuszczony w wodzie środek doudrażniania rur), soda oczyszczona, proszek do pieczenia, woda destylowana, proszek do prania, ocet. Kapustę modrą miksujemy blenderem, następnie rozdrobnione szczątki liści kapusty odcedzamy na sitku. Klarowny sok zlewamy do butelki, w razie potrzeby przechowujemy go w lodówce. Podczas eksperymentu dzieci do przeźroczystych kubeczków nalewają sok z kapusty i za pomocą pipet kropelkami wlewają silne zasady (np. środek do udrażniania rur) i substancje kwasowe np. ocet. Uczniowie obserwują, jak sok z kapusty zmienia się pod wpływem różnego pH środowiska – z silną zasadą zmieni kolor na żółty, z sodą oczyszczoną będzie zielony, po dodaniu octu będzie czerwony. Uczniowie mogą zapisywać, co i do którego kubeczka dodawali, a także jak zmieniała się barwa kapuścianego soku.

Zależności...