ARTYKUŁ

Jesienne zabawy matematyczne cz. II Jak wykorzystać kamienie?

Edukacja matematyczna
Klasa I
Klasa II
4-5-latki
Klasa III
6-latki
Ewelina Śliwa

Jako miłośniczka Froebla i jego koncepcji, uważam, że dziecko powinno zdobywać jak najwięcej doświadczeń w kontakcie z naturą. Nie chodzi tylko o zajęcia w plenerze, na świeżym powietrzu. Można tę ideę realizować poprzez działania i zabawy z darami natury. Te proste przedmioty są jednocześnie wyjątkowe i kształcące, a przy okazji naturalne i ogólnodostępne. Pamiętajmy, że to, czego dziecko uczy się poprzez własne doświadczenia i eksplorowanie otoczenia, jest najcenniejsze. Żaden nauczyciel nie przekaże słowem czy obrazem tyle, ile dziecko nauczy się poprzez działanie własnych rąk. Dlatego organizujmy zajęcia w taki sposób, by najmłodsi mogli manipulować i działać. Nie zawsze trzeba mieć do tego drogie pomoce edukacyjne. Rozejrzyjmy się wokół siebie, gdyż często najciekawsze przedmioty mamy w zasięgu ręki. Zobaczcie, jak wykorzystać zwykłe kamienie podczas zajęć matematycznych.

Czytaj dalej

Połóż kamień

Pomoce: kamienie, kartki A4, muzyka

Cel: określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnianie strony lewej i prawej

Przebieg: Każde dziecko otrzymuje kamień, z którym spaceruje po sali w rytm muzyki. Nauczyciel wyłącza muzykę i prosi o położenie kamienia w odpowiednim miejscu, np. na głowie, przed sobą, za sobą, na lewej dłoni, na prawej stopie itd. Następnie dzieci siadają w kole i każde otrzymuje kartkę. Kładą na niej kamień wg poleceń nauczyciela, np. na górze kartki, w prawym dolnym rogu itd.

Ciężki czy lekki?

Pomoce: kamienie, kartki A4

Cel: układanie przedmiotów w szeregi, szacowanie ciężaru przedmiotów

Przebieg: Każde dziecko otrzymuje kilka kamieni (różniących się ciężarem), a jego zadaniem jest ułożenie ich na kartce wg ciężaru, czyli uszeregowanie ich od najcięższego do najlżejszego (lub odwrotnie).