ARTYKUŁ

Ad astra – do gwiazd!

Edukacja przyrodnicza
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Katarzyna Walków

Temat kosmosu może początkowo wydawać się zbyt skomplikowany, aby poruszać go w edukacji wczesnoszkolnej. Sama podstawa programowa mówi o tym, że uczeń klasy 3. ma tylko znać kolejność planet Układu Słonecznego. Jednak planety, gwiazdy to coś, co rozbudza dziecięcą wyobraźnię. Dlatego warto poświęcić tym obszarom kilka lekcji, aby zaspokoić ciekawość, a może jednocześnie zachęcić do własnych poszukiwań. Szczególnie, że 21 maja obchodzimy Światowy Dzień Kosmosu.

Czytaj dalej

Do pobrania

1. Moja planeta

Potrzebne materiały: papierowe talerzyki, klej w płynie, cukier, farby.

Ta praca plastyczna pozwoli uczniom odtworzyć wygląd wybranej planety Układu Słonecznego. Można się również pokusić o stworzenie nowych planet i nadanie im nazw, dzięki czemu powstanie układ planet danej klasy. Na początku każdy z uczniów pokrywa swój talerzyk w całości klejem. Kiedy zadanie będzie wykonane, wszyscy posypują je cukrem, tak aby przykleił się do całej powierzchni. Po wyschnięciu kleju można przystąpić do malowania. Za pomocą farb (z niewielką ilością wody, żeby nie rozpuścić cukru) należy odtworzyć wygląd wybranej planety Układu Słonecznego (lub przelać pomysł z własnej wyobraźni). Cukier nada pracy chropowatą fakturę, co spowoduje efekt podobny do widoku planety na zdjęciu satelitarnym.

Skorzystajcie z plakatów przedstawiających Układ Słoneczny i Fazy Księżyca (strony 27-30).

2. Planety Układu Słonecznego

Potrzebne materiały: styropianowe kule różnej wielkości, długie wykałaczki, farby pl...