ARTYKUŁ

Escape room na lekcji – jak zacząć?

Edukacja polonistyczna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Magdalena Przybysz
Weronika Grochowska
Anna Krenc

Czy szkoła może konkurować pod względem atrakcyjności z nawałem bodźców, które co dzień dostarczane są młodym ludziom w postaci gier komputerowych, aplikacji i filmów? Czy nauczyciel jest w stanie zaproponować uczniom taką formę przyswajania wiedzy, która będzie nie tylko efektywna, ale i ekscytująca? Odpowiedzią na te pytania może być edukacyjny escape room. W artykule wyjaśniamy, jak zorganizować edukacyjną grę terenową w klasie.

Czytaj dalej

Edukacyjna gra terenowa w klasie

Escape room w szkole to koncepcja, którą można przyrównać do szeregu metod dobrze znanych w gronie nauczycieli: jest to swego rodzaju edukacyjna gra terenowa w klasie, często zorganizowana na zasadzie stacji edukacyjnych. Można też w dużym uproszczeniu powiedzieć, że escape room to rozwiązywanie zadań skonstruowanych w formie zagadek, co doprowadzić ma uczestników do ustalonego celu – wydostania się z klasy lub innej nagrody.
Z koncepcją escape roomu w edukacji kojarzą się dwa pojęcia: grywalizacja oraz game-based learning. Grywalizacja to użycie elementów mechaniki gier, na przykład na zajęciach lekcyjnych, w celu osiągnięcia zamierzonego efektu (zazwyczaj wychowawczego). Uczniowie, których objęto „zgrywalizowanym” programem, zbierają punkty, odznaki lub osiągnięcia, które mogą wymienić na określone nagrody. Taki program kontynuuje się przez dłuższy czas. Przykładem grywalizacji na zajęciach edukacyjnych jest aplikacja ClassDojo, która pozwala na wprowadzenie systemu punktów, które zdobywa się za zdefi niowane przez nauczyciela aktywności. Escape ...