Woda jest lubianym źródłem dziecięcych zabaw – skakanie po kałużach, przelewanie wody z kubeczka do kubeczka, chlapanie się podczas kąpieli, mieszanie wody łyżeczką. Jest też doskonałym źródłem rozmaitych spontanicznych eksperymentów. Prowadząc warsztaty badawcze dla dzieci, zawsze staram się nawiązywać do tego, co już znają, wiedzą i obserwują na co dzień. Wiem, że to pobudza ich wyobraźnię, mobilizuje do myślenia i motywuje do wspólnej pracy, a jednocześnie jest dla nich wyzwaniem – by ruszyć głową, skupić uwagę i połączyć fakty.
Czytaj dalejWoda jest płynem. Co mówi nam nazwa? Woda jest czymś, co płynie. Warto zadać pytanie: Co jeszcze jest płynem? Za przykłady podać można np. mleko, benzynę, olej, szampon. Idąc dalej: Jaka jest woda? Jaki ma kolor? Jaka jest w dotyku? Czy można coś przez nią zobaczyć? Czy jest przeźroczysta? Jaki ma kształt? Pytania te pozwolą nam zweryfikować, czy dzieci odróżniają ją od innych substancji i uaktywnią grupę.
Warto rozpocząć dyskusję i spróbować wspólnie wymienić jak najwięcej miejsc i sytuacji, w których mamy z nią do czynienia. Na przykład: Gdzie można znaleźć wodę w domu (lodówka, herbata, zupa, owoce)? A na zewnątrz (deszcz, kałuże, rosa poranna, jezioro)? A w nas (ślina, łzy, krew, mocz)? Woda stanowi w przybliżeniu 75% objętości ciała dziecka. Jak możemy to wyjaśnić? Zaprośmy na środek klasy jedną osobę (dla ułatwienia przyjmijmy imię Tomek). Można to zrobić, uruchamiając wyobraźnię prostą historyjką: „Wyobraźcie sobie, że mamy w domu wielki wazon, taki wielkości Tomka. Chcielibyście zobacz...
oraz całej biblioteki ponad 1000 materiałów merytorycznych
24,90 zł /miesiąc
Płatność roczna
Koszt roczny 298,80 zł
39,00 zł /miesiąc
Płatność miesięczna
Koszt roczny 468,00 zł
Możesz zrezygnować w dowolnym momencie, korzystając z ustawień na swoim koncie
Możesz zrezygnować w dowolnym momencie, korzystając z ustawień na swoim koncie