ARTYKUŁ

Matematyczny karnawał

Katarzyna Walków

Powrót do szkoły po zakończeniu przerwy świątecznej rozpoczyna kolejny radosny okres w naszym kalendarzu – karnawał! Część szkół decyduje się na organizację wielkiego balu dla swoich uczniów, aby wspólnie bawić się i integrować. Ale czy klasa szkolna musi pozostać w cieniu przystrojonej na tę okazję sali gimnastycznej? Niekoniecznie! Bo gdyby tak zorganizować… matematyczny karnawał?

 

Czytaj dalej

Do pobrania

Karnawałowe czapeczki

Matematyczną zabawę należy rozpocząć od wykonania karnawałowych czapeczek. Uczniowie wycinają czapeczkę z szablonu, a następnie ozdabiają według własnego pomysłu. Jako cie kawostkę nauczyciel podaje informację, że gotowa czapeczka ma kształt ostrosłupa. Następnie każdy z uczniów losuje symbol – kwadrat, koło, trójkąt lub prostokąt. Nakleja go na swój rekwizyt. Następnie dzieci siadają w grupach zgodnie z symbolami, które wylosowały. Matematyczna zabawa dzieli się na 3 działy – drużyny podczas nich zbierają punkty lub zwyczajnie rywalizują, konkurując ze sobą w matematycznych potyczkach.

BALONY

1. Szalone balony
Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły, każdy otrzymuje balony w różnych kształtach i kolorach. Zespoły nadmuchują je, ale warunkiem jest to, że starają się im nadać różną wielkość. Kiedy zbiory są gotowe, nauczyciel instruuje, jak należy ułożyć balony:

  •  od najmniejszego do największego,
  •  od największego do najmniejszego,
  •  w zbiorach: małe, średnie, duże,
  •  w zbiorac...