ARTYKUŁ

Zdolny uczeń – jak z nim pracować?

Pomoc psychologiczna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Joanna Łukowicz-Loska

Szkoła „szyta” jest na miarę ucznia o przeciętnych zdolnościach. Słabszym proponuje się zajęcia wyrównawcze i korekcyjne. A co z wybitnie utalentowanymi? Co można im zaoferować, by rozwijać ich potencjał? Kiedy wprowadzić indywidualne zajęcia? W jaki sposób wspierać i kogo uczynić partnerem dziecięcych aktywności? Wyjaśniamy w artykule.

 

Czytaj dalej

WYBIERZ DLA SIEBIE ROLĘ

Zwróć uwagę na swoją rolę. Nauczyciel ze względu na dorosły wiek, wykonywany zawód, szerokie zainteresowania, wykształcenie pedagogiczne staje się dla ucznia mistrzem i wynika to z naturalnego podporządkowania. Uczeń chce być taki jak jego wychowawca. Nie ma jednak potrzeby, by nauczyciel dodatkowo artykułował, jakie ma talenty. Swoją osobowością ma wpływać na ucznia. Uprzejmie się do niego zwracać, cierpliwie tłumaczyć, pomagać. Przyznać się, że nauka to powolny proces i on również nie wie wszystkiego. Wskazane jest, aby miał pasje, które będzie podzielać z uczniami. Spośród zespołu klasowego wybierz uczniów, którzy ze względu na indywidualne predyspozycje mają szansę osiągnąć więcej niż rówieśnicy. Dobrze, jeśli zachęcisz rodziców do współpracy, poprosisz o pomoc, wsparcie i udział w dodatkowych zajęciach. Rodzic chętnie pomaga, dodatkowo motywuje, nagradza dziecko pod warunkiem że wie, iż nauczyciel naprawdę angażuje się w działania i zależy mu na sukcesie swoich uczniów. Musisz działać z przejęciem i motywacją. Możesz swoje pomysły przygotować w formie prospektu &...