ARTYKUŁ

Lapbookowy zawrót głowy

Edukacja polonistyczna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Joanna Krzemińska

Lapbook, niby taka prosta sprawa, a jednak wciąż wiele osób niechętnie po niego sięga. Czasem z obawy, że dzieci sobie nie poradzą z takim narzędziem, a czasem z braku wiary w sens stosowania takich pomocy. W artykule wyjaśniamy czym jest lapbook i jak odpowiednio korzystać z niego podczas lekcji.  

Czytaj dalej

Poza oczywistym faktem nabywania wiedzy młody człowiek kształtuje umiejętności związane z wyszukiwaniem i selekcjonowaniem informacji. Musi dokonać wyboru, po które fakty sięgnąć, a z których zrezygnować. Indywidualnie też podchodzi do samej formy przekazu. Jedno dziecko może wybrać przyklejanie kolorowych kartek z wiadomościami, inne wykorzysta koperty, w których ukryje informacje, a jeszcze inne przygotuje oś czasu albo quiz. Zaczynając pracę z lapbookami warto jednak szczególną uwagę poświęcić dokładnemu określaniu kryteriów tego, czego oczekujemy od dzieci. Co to znaczy? Najprościej rzecz ujmując: wyszczególnić, co powinno znaleźć się w pracy młodego człowieka (ogólne założenia) i pozwolić, by sam dobrał sposób prezentacji treści. Niekoniecznie musi pracować indywidualnie, dobrze sprawdzają się tu pary bądź małe grupy. Należy jednak upewnić się, że każdy z członków zespołu został zaangażowany w pracę (znalazł dla siebie zadanie, które wykona).

Jak pomóc uczniom organizować przestrzeń lapbooka?

Zanim nasi podopieczni wypłyną na szerokie wody samodzielności, warto podsuwać im for...