ARTYKUŁ

Podróż w głąb ludzkiego ciała. Serce

Edukacja przyrodnicza
Klasa II
Klasa III
Ewa Wojciechowska

Jak to się dzieje, że nasze serce bije? Jak jest zbudowane, jakiej jest wielkości? A jak wyjaśnić to, że pracuje przez całe nasze życie bez odpoczynku? Zdradzamy, jak w łatwy sposób odpowiedzieć uczniom na pytania dotyczące pracy i budowy serca. Sposób pracy serca można porównać z pracą silnika w samochodzie. Wsiadajmy zatem do „auta” i zaczynajmy podróż naczyniami krwionośnymi w głąb ludzkiego ciała do serca.

Czytaj dalej

Do pobrania

Dobrze by było, gdyby do przeprowadzenia tych zajęć udało się pożyczyć z pracowni biologicznej najlepiej otwierany model serca z zastawkami. Takie modele anatomiczne są odzwierciedleniem ciała ludzkiego i dają dzieciom prawidłowe wyobrażenie o budowie serca. Przy okazji uczniowie mogą je „przymierzyć” do swojego ciała i przekonać się, że serce umiejscowione jest pośrodku klatki piersiowej, a tylko jego koniuszek skierowany jest w lewą stronę (zwykło się mówić, że serce jest po lewej stronie).

Z obu stron serce otoczone jest płucami. Płuco lewe jest mniejsze, ma dwa płaty po to, żeby w klatce piersiowej było miejsce właśnie dla serca. Prawe płuco zbudowane jest z trzech płatów. Od przodu serce chroni mostek. Serce nie korzysta ze składników krwi przepływającej, ma tak zwane prywatne naczynia krwionośne – naczynia wieńcowe, kt&oacut...