ARTYKUŁ

Sposoby na podsumowanie roku szkolnego

Edukacja społeczna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
6-latki
Katarzyna Walków

Podczas szkoleń, rad pedagogicznych, webinarów, nauczyciele często słyszą, że powinni kształtować u dzieci postawy, kompetencje, które wykorzystają w dorosłym życiu. Koniec roku szkolnego lub jego początek może być doskonałym momentem do rozwijania zdolności planowania swojej pracy (przy początku roku szkolnego) lub wyciągania wniosków i refleksji na temat swoich działań (zakończenie klasy). I choć może w odniesieniu do dzieci z klas początkowych brzmi to bardzo górnolotnie, to przecież można to wszystko ubrać w zabawy i zadania, które poprzez ciekawą formę dadzą uczniom przykład, że nasze działania warto planować i podsumowywać.

Czytaj dalej

Do pobrania

1. Słoiczki dobrych myśli

Potrzebne materiały:

  •  słoik dla każdego dziecka (mogą być przyniesione z domu),
  •  plastelina,
  •  kolorowe wstążki,
  •  kolorowe karteczki,
  •  wykałaczki,
  •  kartoniki w kształcie chorągiewki.

Na tę aktywność warto dać sobie więcej czasu, najlepiej cały dzień. Każde dziecko ozdabia swój słoiczek plasteliną, kolorowymi wstążkami lub innymi materiałami oraz wykonuje chorągiewkę ze swoim imieniem. Następnie dzieci stawiają słoiczki w łatwo dostępnym miejscu, np. na parapecie, na swojej ławce. Ich zadaniem jest wrzucenie karteczek z dobrymi myślami do słoików swoich kolegów i koleżanek. Na pewno warto tutaj pokierować nieco dziećmi i zaproponować przykładowe „wiadomości”. Można ustalić zasadę, że każdy pisze wiadomość dla każdego – choć ja nie jestem przekonana do takiej wersji. Niemniej jednak ważne jest, aby nauczyciel zadbał, żeby żaden słoiczek na koniec dnia nie został pusty. Wersja na rozpoczęcie roku może być identyczna – wtedy na pewno milej będzie „wystartować” w nowym rok...