ARTYKUŁ

Na tropach wielkich obiektów. Poznajemy polskie drzewa

Edukacja przyrodnicza
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Joanna Winiecka-Nowak

Czy dzieci mogą prowadzić naukowe badania terenowe? Oczywiście! Jeśli się postaracie, zrobią to z ogromną frajdą, nie tylko w trakcie lekcji, ale również podczas prowadzonych przez was kolonii i półkolonii. Skorzystajcie z przygotowanego przez nas scenariusza zajęć, wyruszcie na spacer i poznajcie polskie drzewa.

Czytaj dalej

Do pobrania

Podczas obserwacji zwróćcie uwagę na to, w jaki sposób rośliny te wpływają na życie innych. Zaznaczcie na karcie, na których drzewach znaleźliście ptasie gniazda, dziuple lub budki lęgowe, gdzie rósł mech, jemioła albo huba, który pień był zamieszkany przez owady bądź pająki. Może nawet uda się wam podejrzeć jakieś posilające się zwierzę. Dodatkowym bonusem będzie poćwiczenie orientacji w terenie – praca z planem, a u starszych również z kompasem. Zróbcie też małą powtórkę z wyszukiwania informacji i kodowania ich za pomocą symboli.

Dobrze wybierzcie miejsce obserwacji i wyznaczcie jego granice

Przed przystąpieniem do wycieczki musicie udać się na zwiad i sprawdzić, który fragment parku lub skweru warto pokazać. Znajdźcie takie miejsce, w którym przebywa przynajmniej kilka różnych gatunków, najlepiej należących do rodzimej fl ory. To one są najważniejsze na tym etapie edukacji. Poza tym zdarza się, że oznaczanie kultywa...