ARTYKUŁ

Fascynujące biologiczno-przyrodnicze doświadczenia cz. I Hodowla drożdży

Edukacja przyrodnicza
Klasa I
Klasa II
Klasa III
6-latki
Ewa Wojciechowska

Doświadczenia to najlepszy sposób na poznawanie otaczającego nas świata, młodzi przyrodnicy je uwielbiają. Nie ma lepszego sposobu na naukę, jak bezpośrednia obserwacja różnych zjawisk. Im wcześniej uczniowie zaczną swoją przygodę badawczo-eksperymentalną, tym lepiej. Zaproponowane w artykule doświadczenia i zabawy mają na celu przede wszystkim rozbudzenie ciekawości, ponadto można wykonać je przy użyciu tanich materiałów dostępnych w każdym domu. Nie jest potrzebne bogato wyposażone laboratorium, wystarczy sala lekcyjna czy przyszkolne podwórko.

Czytaj dalej

Potrzebne materiały: świeże lub suszone drożdże piekarskie, cukier, słoiczki, rękawiczki jednorazowe lub balony, taśma klejąca, gumki recepturki. Do słoiczków nalewamy ciepłą wodę, rozpuszczamy w niej drożdże z trzema łyżeczkami cukru. Następnie na słoiczek nakładamy balon lub rękawiczkę, dla wzmocnienia na gwint słoika zakładamy gumkę recepturkę i zaklejamy naokoło taśmą klejącą, odstawiamy. Drożdże, grzyby, które odżywiają się cukrem wydzielają dużo dwutlenku węgla, który zbiera się w balonie lub rękawiczce. Czas, w którym rękawiczka/balon napełnia się gazem można wykorzystać na rozmowę na temat wykorzystywania drożdży. Warto zadać uczniom pytania typu: Do jakich ciast używa się drożdży? Kiedy ostatni raz jedliście placek drożdżowy, drożdżówkę czy pizzę? Gdy balony lub rękawiczki napełnią się dwutlenkiem węgla, uczniowie mogą nadać im imiona, przybić piątkę, ozdobić pisakami.

...