ARTYKUŁ

Podróż w głąb ludzkiego ciała. Jama ustna

Wf i edukacja zdrowotna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
6-latki
Ewa Wojciechowska

5 marca obchodzimy Dzień Dentysty. Warto skorzystać z naszych pomysłów na zajęcia. Podpowiadamy jak przedstawić i wyjaśnić budowę uzębienia i mycia zębów, działanie aparatu ortodontycznego, korzystanie z nici dentystycznej, a także co jest zdrowe, a co szkodliwe dla zębów.

Czytaj dalej

Do pobrania

Zmysł smaku

Do zbadania rodzaju wrażeń smakowych potrzebne będą pipetki i poniższe roztwory:

  •  cukru buraczanego lub trzcinowego,
  •  octu lub soku z cytryny,
  •  soli kuchennej,
  •  gorzkiej soli,
  •  kostki rosołowej.

Nanosimy dzieciom na języki krople roztworów i prosimy o określenie rodzaju wrażenia. Po każdej próbce konieczne jest przepłukanie jamy ustnej wodą. Doświadczenie możemy utrudnić, zasłaniając dzieciom oczy czy zatykając nos, bo wiadomo, że wrażenia smakowe powiązane są z zapachem. Starszym dzieciom proponujemy zadanie zwane zjawiskiem kontrastu, tzn. dajemy do wypicia wodę słodką, następnie dodajemy do roztworu sól, mieszamy i dajemy do spróbowania ponownie. Roztwór będzie wydawał się słodszy, bo podrażnione kubki smakowe słodkie i słone jednocześnie sprawią, że te ostatnie przekażą sygnał zmieniony. Podobnie, gdy przepłuczemy buzię octem, a później napijemy się czystej wody będzie ona miała smak słodkawy.Dodatkowo wyjaśniamy dzieciom, że dla odbierania bodźców smakowych nie jest obojętna temperatura spożywanych ...