ARTYKUŁ

Witaj, wiosno!

Edukacja przyrodnicza
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Joanna Winiecka-Nowak

Zmiany zachodzące w świecie roślin i zwierząt w trakcie kolejnych pór roku są jednym z podstawowych zagadnień w edukacji przyrodniczej najmłodszych uczniów. Wyjdźmy więc na przechadzkę i pokażmy je dzieciom. A może tym razem warto urozmaicić temat zabawą w szukanie oznak wiosny? Skorzystajcie z proponowanego przez nas scenariusza zajęć.

Czytaj dalej

Do pobrania

Obserwacja ocieplenia

Również my, wraz z naszymi uczniami, możemy obserwować ten spektakl w świecie przyrody ożywionej. Tym bardziej, że główne role odgrywają w nim wybrane pospolite i łatwe do rozpoznania gatunki. Ich pojawienie się lub wkroczenie w następną fazę rozwoju jest dla nas sygnałem, że nadchodzi nowa pora roku. Warto wtedy się zastanowić, dlaczego tak się dzieje.

Co roku z ulgą możemy dostrzec, że każda, nawet najbardziej sroga, zima wreszcie się kończy i przychodzi ocieplenie. Promienie słońca budzą pierwsze rośliny zwiastujące przedwiośnie. Na rabatach zakwitają krokusy i przebiśniegi, na łąkach kaczeńce, podbiały i złocie, w lasach zawilce gajowe i przylaszczki. Żółcą się krzewy forsycji, niepozorne kwiaty pojawiają się też na gałęziach leszczyny, olszy, a nieco później u wierzb i wiązów. Pierwsze młode liście wychylające się z pączków na gałęziach klonów nie ocieniają jeszcze dna lasu ani alejek w parku.