ARTYKUŁ

Gramatyka łatwa sprawa, jeśli będzie z nią zabawa!

Edukacja polonistyczna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Małgorzata Swędrowska

Umysł dziecięcy lubi być zaskakiwany. Kolory, rymy, muzyka są dla rozwijającego się mózgu uczniowskiego świetnym „pożywieniem”. Dodatkowo dzieci mają powód do radości, gdy mogą poruszać swe ciała, uczyć się w ruchu, doświadczać. Pozostaje tylko pytanie, czy da się tak przygotować zajęcia kształtujące kompetencje językowe najmłodszych dzieci, aby „ożywić” gramatykę ruchem i zabawą? Czy gramatykę można przeżywać wielozmysłowo?

Czytaj dalej

Do pobrania

Gramatyka to reguły i zasady

Gramatyka składa się z ważnych, uporządkowanych kodeksów postępowania językowego. Można jednak przekazać je dzieciom w formie zabawy, zadań, eksperymentów ze słowami i zdaniami. Na początek wierszowane reguły. Nauczcie dzieci prostej wymienianki: Nazwy ludzi, nazwy zwierząt, nazwy roślin, nazwy rzeczy. Niby nic nadzwyczajnego, ale gdy dodamy do tej wymienianki melodię z piosenki „My jesteśmy krasnoludki”, to dzieci szybko zapamiętają definicję rzeczowników i pytania, na jakie odpowiadają. Zatem całość wygląda tak:

Nazwy ludzi, nazwy zwierząt: kto? i co? kto? i co?
Nazwy roślin, nazwy rzeczy: kto? i co? kto? i co?

Rzeczowniki mają swoje liczby (pojedynczą i mnogą) oraz rodzaje (męski, żeński i nijaki). Odmieniają się przez przypadki. Żeby zapamiętać nazwy przypadków, warto znać pomocnicze zwroty, które pomogą w nauczeniu się pytań do poszczególnych przypadków. Żeby nauczyć się kolejności i nazw, można posiłkować się mnemotechniką, która jest łańcuchem skojarzeń zabawnych słów, tworzących pewną historię. Poszcze...