ARTYKUŁ

Poczucie bezpieczeństwa – ważne, aby je mieć

Pomoc psychologiczna
2-3-latki
Klasa I
4-5-latki
Małgorzata Floraszek

Dobre samopoczucie dziecka w szkole to kluczowa sprawa. Od tego, jak mały uczeń odbiera szkołę, zależeć będzie jego nastawienie, a co za tym idzie, także motywacja do nauki. Krótko mówiąc, zbudowanie przez nauczyciela bezpiecznej atmosfery może znacząco przyczynić się do odnalezienia się dziecka w nowej roli społecznej – roli ucznia.

Czytaj dalej

Nauczycielska intuicja

Na ogół dzieci rozpoczynające naukę w szkole nie potrzebują nadzwyczajnych stymulatorów. Ich rozwój oraz gotowość do bycia uczniem kształtują się niepostrzeżenie.O ile współczesnych rodziców charakteryzuje wiara oraz przekonanie o wyjątkowych talentach swoich pociech, o tyle każda nauczycielka potrafi krytycznie i jasno określić stopień dojrzałości szkolnej dziecka. Nie zabiera jej to wiele czasu. Zwykle wystarczy tygodniowa obserwacja. Odkąd pracuję w szkole (a to już blisko dwadzieścia lat) przekonałam się, że istnieje coś, co nazywam „nauczycielską intuicją”. Termin ten mieści w sobie ogrom wiedzy, umiejętność wnikliwej obserwacji, jak również świadomie zdobywane doświadczenie.


Czego zatem potrzebuje mały uczeń przychodzący pierwszego dnia do szkoły, przy założeniu, że jego gotowość szkolna jest co najmniej wystarczająca? Co powinniśmy dać uczniowi, którego rozwój fizyczny, zdolności poznawcze oraz umiejętności emocjonalno-społeczne są na właściwym dla wieku poziomie?


 

...