ARTYKUŁ

Sposób na Brzechwę

Edukacja polonistyczna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Dorota Gugnacka-Mieszała

Wiersz „Na straganie” znają chyba wszystkie dzieci, niezależnie od wieku. To jednak wcale nie znaczy, że omawianie tego utworu na zajęciach musi być nudne. Przeciwnie, wykorzystajmy łatwość w zapamiętaniu słów wiersza Brzechwy do organizacji klasowego przedstawienia. Oto pomysł na inscenizację od A do Z, włącznie z przygotowaniem scenografii i rekwizytów.

Czytaj dalej

Do pobrania

Znane wszystkim kłótnie warzyw są doskonałym materiałem do pracy z dziećmi w różnym wieku. Atrakcyjność zajęć z tym wierszem zależy tylko od pomysłowości nauczyciela. Możemy zaproponować dzieciom przygotowanie małej inscenizacji. Taka zabawa w teatr od A do Z. Włącznie z przygotowaniem scenografii i rekwizytów. Wówczas działania rozłożą się w czasie i zajmą na pewno około dwóch tygodni, a wspólne zaangażowanie i dążenie do celu na pewno zintegrują grupę. Warto zastanowić się nad tym, czy nie wygospodarować nieco czasu w napiętym realizowaniu podstawy programowej i nie stworzyć wspólnie z klasą takiego przedstawienia, które można pokazać rodzicom, innym klasom lub wybrać się z nim do pobliskiego przedszkola.

 

Od czego zacząć?

 

Zapoznajmy dzieci z autorem. Pokażmy fotografię Jana Brzechwy (może zawisnąć w sali na czas naszych działań) oraz zapoznajmy dzieci z jego prawdziwym imieniem i nazwiskiem (Jan Wiktor Lesman). Przywołajmy wszystkim znane tytuły utworów, które napisał („Akademia pana Kleksa”, „Na wyspach Bergamutach&r...