ARTYKUŁ

Matematyka na końcu języka, czyli gramy w grę „Matematyczny sprinter”

Edukacja matematyczna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Marta Ratajczak

Gry planszowe przeżywają obecnie renesans. Chętnie grają w nie dzieci oraz dorośli. Na polskim rynku dostępnych jest mnóstwo gier: karciane, zręcznościowe, edukacyjne, towarzyskie, strategiczne czy lo­ giczne. Każdy znajdzie coś dla siebie. Świetnie sprawdzają się podczas spotkań rodzinnych czy z przy­ jaciółmi. Gra łączy pokolenia. Niewątpliwie poza atutem rozrywkowym mają również walor edukacyjny. Często popularne planszówki stanowią dla mnie inspirację do stworzenia gry matematycznej (lub językowej), która opiera się na zasadach znanego i lubianego pierwowzoru. Nauka w formie zabawy, w tym przypadku z wykorzystaniem gry planszowej czy karcianej, to zdecydowanie lepszy pomysł na zrozumienie trudnych zagadnień matematycznych.

Czytaj dalej

Do pobrania

W tym artykule zaproponuję, jak można wykorzystać znane gry do doskonalenia umiejętności matematycznych. Jedną z nich jest gra „Matematyczny sprinter” oparta na zasadach całkiem nowej pozycji „Na końcu języka”.

Za pomocą tej gry możemy doskonalić umiejętności matematyczne w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia czy dzielenia. Gra wyzwala dużo pozytywnej energii. Uczestnicy muszą wykazać się spostrzegawczością, szybkością oraz koncentracją. Grę możemy wykorzystać, jeśli chcemy utrwalić omawiany materiał lub podczas zajęć dodatkowych. Zabawa sprawdzi się szczególnie w 2. i 3. klasach, chociaż mogą z niej też korzystać młodsze dzieci pod okiem nauczyciela.

Przygotowanie gry
Gra składa się z 66 kart. Na każdej karcie narysowany jest symbol – kolorowy kształt oraz zapisane jest działanie matematyczne. Mamy 6 symboli, każdy z nich powtarza się 10-krotnie.

Zasady gry
Grę rozgrywamy w grupach 4–5-osobowych. Każda grupa otrzymuje zestaw kart. Karty tasujemy i rozkładamy równo między wszystkich uczestników. Uczestnicy trzymają karty jak w grze &bdquo...