ARTYKUŁ

Agenci specjalni – brystol i mazaki Cz. I Na dobry początek roku

Edukacja społeczna
Klasa I
6-latki
Katarzyna Jargan

Prawdopodobnie każda nauczanka ma w swoich zbiorach mnóstwo „przydasiów”. Czasami jednak zapomnimy jednego najważniejszego, rzecz jasna, elementu albo po prostu nasi uczniowie przejrzą nasz pomysł na zajęcia. Wtedy warto z rogu sali wyciągnąć zapomniany brystol i mazaki z szuflady, by szybko zorganizować coś nowego.

Poniżej znajdziecie kilka form bazujących na arkuszu kartonu oraz mazakach. Są to formy nie tylko utrwalające materiał, ale też integracyjne – w sam raz na początek roku. Do niektórych z nich warto wyszperać dodatkowe rekwizyty.

 

Czytaj dalej

Do pobrania

1. Klasa z klasą, czyli nasze zasady[20min]

Adresaci: uczniowie klasy „0” i 1

Cel: uczeń identyfikuje się z klasą jako grupą, zna i respektuje zasady w niej panujące

Dodatkowe rekwizyty: ewentualnie farby (20 min)

Każda społeczność rządzi się swoimi prawami. O wiele łatwiej funkcjonować w grupie, gdy każdy jej członek zna obowiązujące w niej zasady, a przede wszystkim, jeżeli sam je ustanawiał. Dobrym zwyczajem jest tworzenie na początku roku klasowego regulaminu. Aby jednak był on bardziej przyjazny dzieciom, można nazwać go „kodeksem”, „tajną umową” lub też „złotymi zasadami”. Tworzenie takiego regulaminu warto poprzedzić gawędą o tym, jak przestrzeganie zasad pomogło w konkretnej sytuacji naszej ulubionej bajkowej postaci. Zasady oczywiście powinny być inicjatywą dzieci, a spisane na arkuszu powinny zostać podpisaneprzez wszystkich, także przez nauczyciela. Standardowy podpis można zastąpić odciskiem dłoni lub palca. Taki kodeks można stworzyć także w sytuacji kryzysowej jako profilaktykę na przyszłość.