ARTYKUŁ

Bajka logopedyczna

Edukacja polonistyczna
Klasa I
4-5-latki
6-latki
Anna Sałata

Na pewno część z was zauważyła w swojej pracy, że coraz więcej dzieci ma wadę wymowy. Jedną z przyczyn takiego zjawiska jest niska sprawność ruchomych narządów artykulacyjnych, czyli warg, języka, żuchwy oraz podniebienia miękkiego z języczkiem. Bardzo często rozleniwione mięśnie języka nie potrafią go unieść, a słabe mięśnie warg nie pracują w odpowiedni sposób. W konsekwencji mowa dziecka staje się niewyraźna, niechlujna i niezrozumiała dla innych. Chcąc tego uniknąć, już od urodzenia powinniśmy ćwiczyć nasze mięśnie i dawać im nieustanny „wycisk”.

Czytaj dalej

Do pobrania

Cwiczenia jezyka:

  •  dotykanie czubkiem języka podniebienia twardego, a następnie energiczne opuszczanie go, czyli tak zwane kląskanie (końskie kopyta uderzające o bruk),
  •  naśladowanie mlaskania,
  •  naśladowanie ssania cukierka,
  •  masowanie językiem podniebienia przy zamkniętej jamie ustnej,
  •  uderzanie czubkiem języka o podniebienie twarde przy zamkniętej, a następnie otwartej jamie ustnej,
  •  trzymanie czubka języka na wałku dziąsłowym (zgrubienie tuż za górnymi siekaczami) przy zamkniętej jamie ustnej, a następnie przy szeroko otwartej,
  •  liczenie językiem zębów na górnym i dolnym łuku przy otwartej jamie ustnej,
  •  oblizywanie wewnętrznej, a następnie zewnętrznej strony zębów przy zamkniętej i otwartej jamie ustnej, • nadgryzanie brzegów języka.

Cwiczenia podniebienia miękkiego:

  •  chrapanie,
  •  ziewanie,
  •  wąchanie,
  •  udawanie odruchu zachwytu (ych, ach),
  •  wypowiadanie głosek k i ...