ARTYKUŁ

W poszukiwaniu kwiecistej wiosny – wyprawa badawcza

Edukacja przyrodnicza
Klasa II
Klasa III
Joanna Winiecka-Nowak

Dzieci są z natury ciekawe świata, pociągają je różnego rodzaju nowości i tajemnice. Z tego powodu zadania polegające na odwzorowaniu liter czy obliczeniach według schematu nie budzą w nich takiego entuzjazmu, jak te związane z wyszukiwaniem różnic, podobieństw lub konkretnych szczegółów na obrazku. Wykorzystajmy tę dziecięcą dociekliwość i zorganizujmy wyprawę badawczą w poszukiwaniu wiosny. Rozdajmy lupy, atlasy i wyruszmy w nieznane. Z najmłodszymi policzmy, ile różnych gatunków już zakwitło i ile kolorów udało się nam zauważyć. Starszych zaprośmy do bardziej poważnego zadania – przyjrzyjmy się budowie i znaczeniu kwiatów.

Czytaj dalej

Do pobrania

Jak się przygotować?

Naszą ekspedycję rozpocznijmy jak przystało na zawodowych naukowców – przygotujmy się merytorycznie. Najpierw my – jako nauczyciele – przyjrzyjmy się gatunkom, które prawdopodobnie napotkamy na trasie (najpospolitsze gatunki zebrano w tabeli). Zaplanujmy też zajęcia wprowadzające dla uczniów. W pierwszej kolejności porozmawiajmy na temat ogólnej budowy roślin, później już skupmy się na właściwym zadaniu. Zacznijmy od prostego zróżnicowania kolorów i wielkości kwiatów. Później poruszmy trudniejsze tematy – używając dużych ilustracji, omówmy budowę i znaczenie części kwiatów oraz ich położenie na pędzie. Przy okazji wytłumaczmy też pojęcia „kwiatostan” i „symetria kwiatu” – bardzo przydadzą się nam w terenie, gdy będziemy starali się przyglądać poszczególnym roślinom. Kolejnym etapem przygotowań będzie własnoręczne uszykowanie kart pracy. Dzieci utrwalą wtedy zasłyszane wiadomości oraz uświadomią sobie, czego dokładnie mają w terenie poszukiwać. Tak przygotowani ruszmy na wycieczkę. Powodzenia!