ARTYKUŁ

A jak alfabet. Czyli gra ćwicząca analizę i syntezę słuchową

Edukacja polonistyczna
Klasa I
4-5-latki
6-latki
Anna Sałata

Na pewno niejedna z Was boryka się z problemami z czytaniem wśród swoich uczniów. Czasami bezradnie rozkładamy ręce, nie mając już pomysłów na aktywności, które uczniom pomogą opanować tę ważną umiejętność. Warto jednak pamiętać, że to ćwiczenie czyni mistrza, a jeśli odbywa się w formie przyjemnej zespołowej pracy – łączy pożyteczną naukę z budowaniem klasowych więzi. Dlatego właśnie warto wśród najmłodszych dzieci przeprowadzić grę, którą dzisiaj dla Was przygotowałam. Wszystkie potrzebne materiały znajdziecie w artykule – wystarczy wyciąć karty i planszę, wziąć kostkę do gry i pionki, i rozpocząć zabawę.

Czytaj dalej

Do pobrania

Czytanie i pisanie to jedna z podstawowych umiejętności, którą w procesie edukacji nabywa człowiek. Istnieje wiele czynników wpływających na tempo nauki tych czynności oraz jakości ich wykonywania. Z logopedycznego punktu widzenia podstawą rozwijania zdolności czytania i pisania jest prawidłowo funkcjonujący słuch. Można wyróżnić jego cztery rodzaje:

1. Słuch fizyczny. Jeden z pięciu zmysłów obok wzroku, smaku, węchu i dotyku, którym dysponuje człowiek. Umożliwia odbieranie fal dźwiękowych z otoczenia. Służy jako narząd odbiorczy mowy.

2. Słuch muzyczny. Jest to wrodzona zdolność różnicowania wysokości, barwy i siły dźwięków. Nie ujawnia się u wszystkich ludzi.

3. Słuch mowny (fonematyczny). Jest to nabywana umiejętność rozróżniania dźwięków mowy. Dzięki niemu możemy odróżnić na przykład pytanie od rozkazu, słowa podobnie do siebie brzmiące (półka – bułka) czy poprawną wymowę od seplenienia.

Podsumowując, dobrze wykształcony słuch fonematyczny umożliwia:

  •  prawidłową wymowę,
  • ...