ARTYKUŁ

Razem – zabawy integracyjne w trakcie roku szkolnego

Edukacja społeczna
Klasa I
Klasa II
Klasa III
6-latki
Marta Pauszek

O integracji klasy myślimy głównie w okolicach rozpoczęcia roku szkolnego, kiedy chcemy, aby uczniowie poznali się wzajemnie. Tymczasem działania integracyjne w klasie są podstawą do współdziałania uczniów na całym etapie edukacji wczesnoszkolnej. Doskonale sprawdzają się podczas codziennego zdobywania wiedzy. Są podstawą gier i zabaw ruchowych. Gwarantują pozytywny nastrój podczas różnych dni tematycznych. Mogą być wprowadzeniem do tematu zajęć lub całego tygodnia. Warto z nich korzystać nawet codziennie oraz zmieniać ich poszczególne elementy w zależności od pory roku bądź samopoczucia uczniów. Istotne jest to, by pamiętać, że umiejętność współdziałania grupy jest bardzo ważnym elementem składowym procesu edukacji.

Czytaj dalej

Myśląc o integracji, warto zapamiętać:

  •  Warto skupiać się na pozytywnych aspektach uczniów oraz klasy. Wzmacniać poczucie bezpieczeństwa dzieci w grupie. Pokazywać, że każdy głos jest równie ważny oraz decyzyjny.
  •  Należy pamiętać, że integracja to pojęcie szeroko wykraczające poza ramy klasy. Angażujcie w swoje działania rodziny uczniów oraz całą społeczność szkolną. Sami bądźcie integralnym członkiem zespołu klasowego.
  •  Można zaprosić rodziców, aby przedstawili ciekawostki dotyczące zawodów, jakie wykonują. Poprosić dziadków, by opowiedzieli historie ze swoich najmłodszych lat. Udać się do starszych koleżanek i kolegów, żeby przeczytali fragment ulubionej książki lub zabrać młodszych uczniów do siebie i wykonać dla nich teatrzyk kukiełkowy.

 

„Pokażmy się z jak najlepszej strony”

Potrzebne materiały:

  •  białe kartki papieru A4,
  •  klej,
  •  mazaki i kredki,
  •  karteczki z imionami uczniów oraz nauczyciela,