ARTYKUŁ

Czytanie na dywanie – bawimy się czytaniem, bawimy się wierszami

Edukacja polonistyczna
Klasa I
Klasa II
4-5-latki
Małgorzata Swędrowska

W pierwszych latach szkolnej przygody dziecko spędza wiele czasu nad książką, zgłębiając tajniki czytania. Obserwując moich małych uczniów, często zadaję sobie pytanie, jak zmotywować dziecko do samodzielnego, systematycznego zanurzania się w lekturze. I co ważniejsze, jak nieustannie utrzymać je w poczuciu sukcesu i radości z podejmowanego wysiłku umysłowego, jakim niewątpliwie dla wielu jest odkrywanie zasad składnia liter, sylab i wyrazów w zdania.

Czytaj dalej

Wymyśliłam więc „czytanie wrażeniowe”, a więc taki sposób przedstawiania dzieciom tekstów literackich, by oprócz oka i ucha uruchomić własną aktywność dzieci. Zanim dziecko zanurzy się w samodzielnym czytaniu, dorosły powinien otoczyć je pozytywnymi wrażeniami, związanymi ze słuchaniem, oglądaniem, refleksjami, dotyczącymi obcowania z książkami. Aby utrzymać wysoki poziom motywacji do nauki czytania, nauczyciel małych dzieci musi wychodzić poza ramy i schematy, uważnie przyglądać się uczniom i szukać pomysłów na ożywianie tekstów literackich w ich umysłach.

Jak to wygląda w praktyce? Liczy się pierwsze wrażenie, przekaz werbalny i niewerbalny nauczyciela przed otwarciem podręcznika lub książki. Poniżej podaję moje sprawdzone pomysły na zabawy wierszami.

Zaproś dzieci na dywan. Niech staną w kole. Do zbudowania koła możesz użyć zwykłych słów: „Zróbmy koło”, albo rymowanki, która jednocześnie uatrakcyjnia zajęcia i dyscyplinuje uważność dzieci.

Trzymaj w ręku książkę (podręcznik), staraj się wejść w kontakt wzrokowy ze wszystkimi uczniami. Powiedz, że zanim zaczniecie czyt...